• På svenska
  • In English
  • Auf Deutsch

Jaa sivu

EtusivuSuomeksiPalvelutKirjasto, kulttuuri ja kansalaisopistoKulttuuri
Tapahtumat Sonkajärvi

7.11.2019

Järjestökahvit Pajakahvilassa 7.11.2019 klo 13.00

Sydänyhdistys suorittaa mittauksia.

Sydänyhdistys suorittaa mittauksia.





7.8.2019–30.6.2020

IKÄIHMISTEN MUSIIKKILIIKUNTAA KAIKENKUNTOISILLE maanantaisin klo 15 alkaen ravintola Hollivootissa!





12.11.2019–13.11.2019

KURKISTUKSIA SUOMALAISTEN MERKKIHENKILÖIDEN ELÄMÄÄN: Arto Paasilinna

Luennoitsijana Hannele Laukkanen

Luennon aiheena humoristikirjailija Arto Paasilinna (1942 - 2018). Luennoitsijana FM, TaM Hannele Laukkanen. Luennolle vapaa pääsy. Kahvitarjoilu.

Sonkajärven kirjaston näyttelysali
Rutakontie 21

14.11.2019

TALVISODAN ALKAMISESTA 80 VUOTTA: Raatteen, Kemijärven ja Petsamon taistelut talvisodassa 1939-1940

Luennoitsijana Mika Kulju

Historioitsija, FM Mika Kulju luennoi Raatteen, Kemijärven ja Petsamon taisteluista talvisodassa 1939-1940. Pohjois-Suomessa käytiin talvisodassa 1939-1940 kolme strategisesti erittäin tärkeää taistelua: Suomussalmella, Kemijärvellä ja Petsamossa ratkaistiin osaksi koko kansakunnan kohtalo. Kemijärvellä Mäntyvaaran taistelussa 20. joulukuuta 1939 ratkaistiin Lapin kohtalo neljässä tunnissa: jos suomalaiset olisivat hävinneet, olisi puna-armeija päässyt Rovaniemelle ja sitä kautta Tornioon. Suomen elintärkeä maayhteys länteen olisi ollut poikki. Mäntyvaaran taistelu ja toinen saman rintamalohkon taistelu Pelkosenniemellä ovat turhaan jääneet kuuluisien Suomussalmen mottitaistelujen varjoon. Lapin talvisodan toinen näyttämö oli Petsamo, jota pidettiin nikkelistään huolimatta vähäpätöisenä alueena. Siellä taisteltiin pääosin tuhannen suomalaisen voimin, kun hyökkääjällä oli käytössään noin 34 000 miestä. Luento kertoo näiden Suomen historiaan oleellisesti kuuluvien tapahtumien kulun faktojen valossa ja koko talvisodan kontekstissa: esimerkiksi Raatteen tien taistelulla ei olisi ollut nykykäsityksen kaltaista laajempaa merkitystä, jos suomalaiset olisivat hävinneet Sallan tai Petsamon suunnalla. Talvisodan syttymisestä tulee 80 vuotta 30.11.2019. Tilaisuuteen vapaa pääsy.

Sonkajärven kirjastotalon näyttelysali
Rutakontie 21

6.11.2019

ETÄLUENTO: Maailma muuttuu, mutta mikä ihmeen kestävä kehitys?

Luennoitsijana Kimmo Ohtonen, toimittaja, kirjailija

Kukaan meistä ei voi nykyään välttyä uutisilta uhkakuvista, jotka koskettavat koko planeettaa. Ilmastonmuutos, kuudes sukupuuttoaalto tai ympäristömyrkyt ovat sanoja, jotka vilisevät mediassa päivittäin. Monet ovat ryhtyneet elämäntapamuutoksiin planeetan hyvinvoinnin nimissä. Jotkut potevat ilmastoahdistusta, toiset ovat ryhtyneet muutosvastarintaan - jo saa vouhotus riittää! Suomen kokoisessa maassa kiistely oikeista ilmastotoimista kiteytyy suhteellisuusdilemmaan. Mitä tämän kokoinen pieni kansa voi tehdä? Eikö maapallon tulevaisuus ole suurten pelureiden, kuten Kiinan, Intian tai Yhdysvaltojen käsissä? Onko yksittäisen ihmisen teoilla ylipäätään merkitystä? Luento välitetään Kuopion kansalaisopistosta. Kahvitarjoilu. Vapaa pääsy.



Sonkajärven kirjaston näyttelysali
Rutakontie 21

22.10.2019

ETÄLUENTO Ravitsemuksen uudet tuulet - onko niitä?

Luennoitsijana Ursula Schwab, ravitsemuksen professori Itä-Suomen yliopisto

 Luennon aiheena terveyttä edistävä ravitsemus uusimman tutkimustiedon näkökulmasta. Luento välitetään Kuopion kansalaisopistosta ja toteutetaan yhteistyössä Sonkajärven Sydänyhdistyksen kanssa. Kahvitarjoilu. Vapaa pääsy.

Sonkajärven kirjastotalo
Rutakontie 21

19.11.2019

ETÄLUENTO Oletko turvassa?

Luennoitsijana Mika Kolehmainen, toimitusjohtaja Kuopion Vartiointipalvelu Oy.

Tietopaketti ja vastauksia arjen turvallisuudesta. Tietoa vaaroista ja niihin varautumisesta sekä toiminnasta, kun olet joutunut rikoksen uhriksi. Luento välitetään Kuopion kansalaisopistosta ja toteutetaan yhteistyössä Sonkajärven Sydänyhdistyksen kanssa. Kahvitarjoilu. Vapaa pääsy

Sonkajärven kirjastotalon näyttelysali
Rutakontie 21

13.9.2019–29.11.2019

Pikkuväen satu- ja lorutuokiot Sonkajärven kirjastossa

Loruleikkejä ja lyhyitä tarinoita. Kuvat heijastetaan seinälle. Tuokion kesto noin puoli tuntia. Myös aikuiset ovat tervetulleita mukaan! Syyslomaviikolla 18.10. ei kokoontumista. Tervetuloa!

Satu- ja lorutuokiot

kirjastossa 13.9.–29.11.2019

perjantaisin klo 9.30


Loruleikkejä ja lyhyitä tarinoita. Kuvat heijastetaan seinälle. Tuokion kesto noin puoli tuntia.

Myös aikuiset ovat tervetulleita mukaan! Syyslomaviikolla 18.10. ei kokoontumista.

 

Tervetuloa!






26.9.2019–21.11.2019

MAKSUTONTA DIGINEUVONTAA

DIGITUPA SONKAJÄRVEN KIRJASTOLLA JA SUKEVAN KIRJASTOLLA

Onko sinulla kysyttävää tai ongelmia oman
tietokoneen, tabletin tai älypuhelin käytössä?
Tule käymään kirjaston digituvassa, ratkotaan
ongelmat yhdessä!
Digitupiin voi tulla mukaan milloin vain oman
laitteen kanssa ja kysyä opettajalta neuvoja esim.
internetin, laitteen ja sovellusten käyttöön liittyen.
Ohjaajana Laura Ahonen

Neuvontaa saatavissa:

Sonkajärven kirjastossa
klo 12.30–14
to 26.9., 10.10., 24.10., 7.11., 21.11.

Sukevan kirjastossa
klo 15–16.30
to 26.9., 10.10., 24.10., 7.11. ja 21.11.


Järj. Kiuruveden, Sonkajärven ja Vieremän kansalaisopistojen aikuisten perus- ja digitaidot –hanke



Sonkajärven kirjastotalo
Rutakontie 21

26.8.2019–15.12.2019

Voimaa vanhuuteen -hankkeen syksykauden ohjelma

Maanantaisin klo 15.00 - 16.00 Hollivootissa  musiikkiliikuntaa ikäihmisille, ohjaajana Terttu.  Liikunnan jälkeen heitetään tonkKumia. Keskiviikkoisin on kuntosalivuoro klo klo 18.00 - 19.30.  Terttu opastaa laitteiden käytössä. Sunnuntaisin klo 12.30 - 14.30 pelataan urheiluhallilla sisäbocciaa, ratacurlinkia ja heitetään tonkKumia.

Maanantaisin klo 15.00 - 16.00 Hollivootissa  musiikkiliikuntaa ikäihmisille, ohjaajana Terttu.  Liikunnan jälkeen heitetään tonkKumia.

Keskiviikkoisin on kuntosalivuoro klo klo 18.00 - 19.30.  Terttu opastaa laitteiden käytössä.

Sunnuntaisin klo 12.30 - 14.30 pelataan urheiluhallilla sisäbocciaa, ratacurlinkia ja heitetään tonkKumia.






16.9.2019–5.12.2019

Lasten Hippo-luistelukoulu pyörähtää käyntiin!

Lasten Hippo-luistelukoulu pyörähtää käyntiin Iisalmessa maanantaina 16.9. klo 18.10-18.55 ja Sonkajärvellä keskiviikkona 18.9. klo 18-18.45. Hippo-luistelukoulu on tarkoitettu kaikille yli 3-vuotiaille lapsille.

Lasten Hippo-luistelukoulu pyörähtää käyntiin Iisalmessa maanantaina 16.9. klo 18.10-18.55 ja Sonkajärvellä keskiviikkona 18.9. klo 18-18.45. Hippo-luistelukoulu on tarkoitettu kaikille yli 3-vuotiaille lapsille.






12.9.2019–20.4.2020

Eläkeläisten uimareissut Iisalmen uimahalliin syksy 2019 - kevät 2020!





5.11.2019

Kajaanin kaupunginteatterin lastenteatteriesitys Merirosvo Morgan ja Matruusi Hulkkonen esitys Sonkajärven kirjaston salissa klo 10.30 ja klo 11.30

Lapsille ja lapsenmielisille suunnattu esitys vie katsojansa riemukkaalle runoristeilylle mielikuvituksen merelle. Loruesitys perustuu Aki Ollikaisen samannimiseen lastenkirjaan. Esitys vie katsojat vauhdikkaalle runoristeilylle kahden näyttelijän, Antti Hovilaisen ja Teija Töyryn voimin. Kahden näyttelijän, Antti Hovilaisen ja Teija Töyryn, siivittämänä esitys vie katsojat vauhdikkaalle runoristeilylle, jolla lorujen lisäksi kuullaan mm. riimejä ja bluesia. Ohjaaja Saara Karjalainen kertoo, että esitys etenee leikin logiikalla ja yhdistää tyylilajissaan klovnerian ihmettelevää läsnäoloa ja sarjakuvallista kerrontaa. Yhteistyössä Kajaanin kaupunginteatteri, Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus ry. Kulttura ja Ristijärven kirjasto- ja kulttuuritoimi. Laiva on lastattu leikeillä, lauluilla ja loruilla! pitkänhuiskea Hulkkonen pestautuu laivaan merirosvojen. Mitä löytyy seitsemältä mereltä? Miten eksyä löytöretkellä? tästä seikkailusta ei pois tahdo jäädä kukaan!

Kapteeni Morgan_2

 
 

Lapsille ja lapsenmielisille suunnattu esitys vie katsojansa riemukkaalle runoristeilylle mielikuvituksen merelle. Loruesitys perustuu Aki Ollikaisen samannimiseen lastenkirjaan. (Kustannusosakeyhtiö Otava 2016)

 

Esitys vie katsojat vauhdikkaalle runoristeilylle kahden näyttelijän, Antti Hovilaisen ja Teija Töyryn voimin.

Kahden näyttelijän, Antti Hovilaisen ja Teija Töyryn, siivittämänä esitys vie katsojat vauhdikkaalle runoristeilylle, jolla lorujen lisäksi kuullaan mm. riimejä ja bluesia.

Ohjaaja Saara Karjalainen kertoo, että esitys etenee leikin logiikalla ja yhdistää tyylilajissaan klovnerian ihmettelevää läsnäoloa ja sarjakuvallista kerrontaa.

Yhteistyössä Kajaanin kaupunginteatteri, Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus ry. Kulttura ja Ristijärven kirjasto- ja kulttuuritoimi.

Laiva on lastattu leikeillä, lauluilla ja loruilla!

Porsaat Fiktio ja Fakta ottavat karsinasta hatkat,
pitkänhuiskea Hulkkonen pestautuu laivaan merirosvojen.
Mitä löytyy seitsemältä mereltä?
Miten eksyä löytöretkellä?
Hyppää merirosvolaivan mukaan,
tästä seikkailusta ei pois tahdo jäädä kukaan!

Ohjaus Saara Karjalainen
Työryhmä Antti Hovilainen, Teija Töyry, Saara Karjalainen ja Riitta Raunio
Lavastus ja puvut Riitta Raunio
Maskeeraus ja kampaukset Kati Seppänen
Parrat ja peruukit Ulla Heikkinen ja Pirkko Paananen
Nuket ja rekvisiitta Sanna Peltola
Näyttämöllä Antti Hovilainen ja Teija Töyry



Sonkajärven kirjaston näyttelysali
Rutakontie 21

6.12.2019

Itsenäisyyspäivän juhla Sonkajärven seurakuntatalolla klo 12.



Sonkajärven seurakuntatalo

14.12.2019

Joulumyyjäiset Sukevan kyläkeskuksella klo 12-14.



Sukevan kyläkeskus
Matarantie

15.12.2019

Perinteiset joulumyyjäiset Lyseotien koululla Sonkajärvellä klo 12-14





16.9.2019–17.11.2019

Kädentaitomessu- ja musikaalimatka Tampereelle 16.-17.11.2019 Sonkajärveltä

Lauantaina musikaali Notre Damen kellonsoittaja Tampereen teatterissa ja sunnuntaina Suomen suurimmat kädentaitomessut Pirkkahallissa. Ilmoittautuminen syyskuun loppuun mennessä Tuulalle p. 0505219202

Matka Tampereelle 1.2.jpg



15.12.2019

Jouluruokailu ja myyjäiset Sonkakosken Koskelassa 15.12.2019 klo 12.00-15.00!

Jouluruokailu ja myyjäiset Sonkakosken Koskelassa 15.12.2019 klo 12.00-15.00!

Jouluruokailu ja myyjäiset Sonkakosken Koskelassa 15.12.2019 klo 12.00-15.00!

Järjestäjinä Jyrkän ja Toivakon kyläyhdistykset






22.11.2019–23.11.2019

Tarja Turusen ”Yhdessä Jouluna”-kirkkokonsertti on Iisalmessa Kustaa Adolfin kirkossa 22.11.2019 klo 19.00.





23.10.2019–6.11.2019

Kehon ja mielen kevennys- ryhmä!

Kaipaatko elämääsi muutosta ja ”mielenrauhaa”? Puuskututtaako ylämäet? Kutistuuko vaatteesi kaapissa? Oletko valmis ottamaan askeleen tuntemattomaan ja oppimaan uutta? Ryhmän tarkoituksena on edistää terveyttä, auttaa painonhallinnassa ja tuoda tietoa kuinka ravinto, uni, liikunta ja hyvät ihmissuhteet tukevat hyvinvointiasi. Ryhmän toiminta suunnitellaan yhdessä, aihealueina mm. terveellinen ravinto (yhdessä kokkaaminen ja uusien ruokien maistelu), uni ja rentoutuminen, mielen hallinta, liikunta (uusien lajien kokeilu), Terveyspisteen palvelut, kehon terveys ja hyvinvointi, halukkaille punnitsemiset ja mittaukset, sairauksien vaikutus kehon ja mielen hyvinvointiin… Kolahtiko? Ryhmä on tarkoitettu juuri sinulle. Voit tulla tutustumaan 2:lla ensimmäisellä kerralla, jonka jälkeen emme ota mukaan uusia osallistujia. Ryhmän minimi koko 7hlöä. Ryhmä kokoontuu joka toinen keskiviikko Kasperissa (Liikuntahallilla) klo 15-16.30.

Kaipaatko elämääsi muutosta ja ”mielenrauhaa”? Puuskututtaako ylämäet? Kutistuuko vaatteesi kaapissa? Oletko valmis ottamaan askeleen tuntemattomaan ja oppimaan uutta? Ryhmän tarkoituksena on edistää terveyttä, auttaa painonhallinnassa ja tuoda tietoa kuinka ravinto, uni, liikunta ja hyvät ihmissuhteet tukevat hyvinvointiasi. Ryhmän toiminta suunnitellaan yhdessä, aihealueina mm. terveellinen ravinto (yhdessä kokkaaminen ja uusien ruokien maistelu), uni ja rentoutuminen, mielen hallinta, liikunta (uusien lajien kokeilu), Terveyspisteen palvelut, kehon terveys ja hyvinvointi, halukkaille punnitsemiset ja mittaukset, sairauksien vaikutus kehon ja mielen hyvinvointiin… Kolahtiko? Ryhmä on tarkoitettu juuri sinulle. Voit tulla tutustumaan 2:lla ensimmäisellä kerralla, jonka jälkeen emme ota mukaan uusia osallistujia. Ryhmän minimi koko 7hlöä. Ryhmä kokoontuu joka toinen keskiviikko Kasperissa (Liikuntahallilla) klo 15-16.30.

Tapahtuman järjestäjinä:

Sonkajärven Kunta/ työpajat ja liikuntatoimi, Sonkajärven mielenterveyskerho Ry./Touhula ja eri yhdistykset sekä asiantuntijat

Lisätietoja:

virpi.jukarainen@sonkajarvi.fi; puh: 0406750038

paivakeskus.touhula@wippies.fi; puh: 0405339943

 






Edellinen 1 2Seuraava