• På svenska
  • In English
  • Auf Deutsch
EtusivuSuomeksiAjankohtaistaTapahtumatSuomalaisia ryijyjä 1900-luvun alkupuoliskolta -näyttely keräilijä Tuomas Sopasen kokoelmista Sonkajärven kirjaston näyttelysalissa 12.2. -30.3.2019.
Sonkajärven tapahtumat

Suomalaisia ryijyjä 1900-luvun alkupuoliskolta -näyttely keräilijä Tuomas Sopasen kokoelmista Sonkajärven kirjaston näyttelysalissa 12.2. -30.3.2019.

12.2.2019 0:00–30.3.2019 0:00

Varkautelainen professori emeritus Tuomas Sopanen on kerännyt vuosien aikana mittavan ryijykokoelman ja nyt on esillä Sonkajärven kirjaston näyttelysalissa Suomalaisia ryijyjä 1900-luvun alkupuoliskolta -näyttely keräilijän kokoelmista.

 

Suomalaisia ryijyjä 1900-luvun alkupuoliskolta -näyttely keräilijä Tuomas  Sopasen kokoelmista Sonkajärven kirjaston näyttelysalissa  12.2. -30.3.2019.

 

1.

 Akseli Gallén-Kallela: Liekki, 1900, uustuotantoa, alkuperäisestä pienennetty malli: Suomen Käsityön Ystävät

   Tämä ryijymalli aloitti Suomen ryijyn historiassa uuden kauden. Akseli Gallén-Kallela suunnitteli samanlaisen, mutta paljon suuremman ryijyn Suomen paviljonkiin Pariisin maailmannäyttelyyn vuonna 1900. Se oli ensimmäinen taiteilijan suunnittelema , kansanomaisista ryijyistä suuresti poikkeava ryijymalli, käyttötapakin oli uusi: Pitkä ryijy ripustettiin seinälle suoraselkänojaisen sohvan taakse, ja laskeutui siitä istuimelle ja peitti vielä osan lattiaakin sohvan edessä.  Liekin suosion rohkaisemana alkoivat muutkin taiteilijat ja arkkitehdit suunnitella samantapaisia ryijyjä.Tällaiset ns penkkiryijyt ovat kuitenkin suhteellisen harvinaisia.Tämä ryijy on pienennetty versio, joka tuli Suomen Käsityön Ystävien mallistoon v. 1965 ja on siis uustuotantoa.

 

 

 

2.

Väinö Blomstedt:Hevoset, 1907, malli Suomen Käsityön Ystävät

      Väinö Blomstedt oli taidemaalari ja toimi vuosisadan vaihteessa Suomen Käsityön Ystävien toiminnanjohtajana. Hän on suunnitellut useita jugend-tyylisiä ryijymalleja.

Jugend-ryijyille on tyypillistä epäsymmetria ja voimakas liikkeen tuntu.

 

 

3.

Penkkiryijy, suunnittelija ja nimi eivät ole tiedossa,  n. 1910

   Tämän mallin suunnittelijaa ei tiedetä, mutta se on oikein tyypillinen penkkiryijy, jossa näkyviin parhaiten jäävä yläosa on kuvioitu, sen sijaan penkille ja lattialle tuleva osa on yksinkertaisempi.

 

 

4.

Penkkiryijy, Maria Schwartzberg, nimi ei tiedossa,  1912

   Tämä on selvästi jugend-tyylinen penkkiryijy: pitkä ja kapeahko, pystysuorat linjat ja aihe luonnosta. Maria Schwartzberg toimi Suomen Käsityön Ystävissä vuosina 1912-1917.

 

 

 

5.

Impi Sotavalta: Väre, 1930-luvun alku, malli: Suomen Käsityön Ystävät

   Impi Sotavalta oli ensimmäisiä, joka ryhtyi suunnittelemaan funkis-tyylisiä, kuvioiltaan geometrisoituja ryijyjä. Hän suunnitteli myös pieniä ryijyjä, jotka mahtuivat pieniin kaupunkiasuntoihin. 1930-luvulla ryijyjä ruvettiin tekemään solmimalla nukat neulan avulla valmiille pohjakankaalle, jolloin kangaspuita ei tarvittu.

 

 

 

6.

Impi Sotavalta: Metsämies, 1926, malli:Suomen Käsityön Ystävät

   Metsämies on tyypillinen funkis-ryijy, jossa ainoa kaareva muoto on jousipyssyn kaari.

 

 

 

7.

Laila Karttunen: Kaksittain, 1929, malli: ?

   Tämä Laila Karttusen suunnittelema ryijy on moderni, funkis-tyyliin tehty mukaelma vanhoista vihkiryijyistä: siinä on vihkipari, vuosiluku, suojelevia ristejä ja onnenlintuja elämänpuiden oksilla.

 

 

8.

Suunnittelija ja malli tuntemattomia, n. 1935

   Miehiä veneessä.

 

 

9.

Tuntematon, 1930-luvun alkupuoli

   1930- ja 1940-luvulla Suomessa tehtiin valtavasti ryijyjä. Kuitenkin monista ei löydy mitään tietoja, sillä malleja kaupanneet yritykset eivät ole tallentaneet kunnolla mallejaan.

 

 

 

10

Armi Airaksinen (Armi Ratia):Päivikki, 1930-luvun alkupuoli

   Armi Airaksinen (Armi Ratia) suunnitteli ennen Marimekon perustamista monia ryijymalleja. Tämä on tyypillinen puoliryijy, jossa vain kuviot on nukitettu, taustan ollessa nukaton. Tällä tavalla säästettiin sekä työtä että kallista villaa. Tässä ryijyssä pohjakuteen tekemiseen on käytetty ilmeisesti vanhoja naisten sukkia.

 

 

 

 

11.

Turku (Aboa vetus et nova) , suunnittelija tuntematon, 1930-tai 40-luku.

   1930-ja 1940-luvuilla tehtiin paljon ryijyjä erilaisista aiheista. Aiheina saattoi olla kohtaus Kalevalasta, jostakin sadusta, Raamatusta, tai se saattoi liittyä tiettyyn paikkaan, kuten tässä Turkuun.

 

 

12.

Tuntematon suunnittelija ja malli, 1933

   Tämä hieno malli saattaa olla Impi Sotavballan suunnittelema, mutta mitään varmuutta siitä ei ole. Väritykseltään se on poikkeuksellisen raikas tuon ajankohdan ryijyksi.

 

 

 

13. Kiikkutuoliryijy, nimi ja suunnittelija tuntemattomia, 1935.

Maailmansotien välisenä aikana ryijytekniikalla valmistettuja tekstiilejä käytettiin moneen eri tarkoitukseen, mm rekiryijyinä, mattoina, tyynynpäällisinä, kahvipannunmyssyinä, tietysti seinälle ripustettuina, tapetin suojana (ns hetekantausryijyt). Tällaiset pitkät ja kapeat ryijyt tehtiin kiikkutuolien pehmustamiseen. Yläosa sidottiin usein kiikkutuolin selkänojan yläreunaan